L'EIXAMPLE
L’any 1855, el Ministeri de Foment va encarregar a Ildefons Cerdà,
l’esquema del plànol topogràfic del Pla de Barcelona, la zona sense urbanitzar
que hi havia entre Barcelona i Gràcia i des de Sants a Sant Andreu de Palomar.
L’any 1859 va ser quan es va acabar el projecte de l’eixample. EL 2 de feber,
Cerdà va rebre l’ordre del govern central perquè comproves l’estudi de
l’eixample en un termini de dotze mesos. L’ajuntament el 15 d’abril fa un
concurs públic sobre plans per a l’eixample amb data límit el 31 de juliol,
mentrestant Cerdà no perdia el temps, va poder acabar el seu projecte i va
començar a ensenyar-lo a molts llocs per guanyar suport, com a Madrid, a Madoz,
Laureà Figuerola i al director general d’Obres Públiques, el marqués de
Corvera.
El 9 de juny de 1859 es quan definitivament el govern central, va
aprovar el pla de l’eixample dissenyat per Cerdà.
El perímetre del trapezi format per Diagonal, Passeig de Gràcia, Passeig
Sant Joan i Gran Via es de: 14.700m i d'area: 11,25m2
FABRICA DE
RAJOLES D'ESPLUGUES
El nostre poble,
Esplugues, està molt relacionat amb l'arquitectura modernista, de la qual en
trobareu moltes mostres en aquest intinerri. Per decorar els edificics, es
necessitaren rajoles i moltes d'aquestes es feien al costat del nostre
institut.
El nom comercial
i popular de la fàbrica de rajoles d'Esplugues és Pujol i Bausis.
La fàbrica Pujol
i Bausis es va crear l'any 1858 i va tancar 1984
Els arquitectes
que van utilizar aquesta fàbrica van ser:
Gaudí, Domenech i Montaner, Puig i Cadafalch, Salvador Valeri, Francesc,
Bonaventura Bassegoda, Josep Font i Gumà i Enric Sagnier i finalment Josep
Azemar.
En el intinerari
vam trobar edificis decorats amb rajoles de Pujol i Bausis són les següents:
CASA LLEÓ MORERA
CASA BATLLÓ
CASA AMETLLER
CASA DE LES PUNXES
MODERNISME ARQUITECTÒNIC
1.Utilitzen
algunes formes femenines
2. S'usen les
formes arrodonides
3.Hi han linies corves
4. La
inspiració amb la natura
LA PEDRERA
El nom verdader
de la pedrera no es ''Pedrera'' aquest nom ho van possar com de burla el
verdader es diu ''Casa Milà''
Arquitecte:
Antoni Gaudí
Història i obres
Antoni Gaudí va
ser un arquitecte amb un sentit innat de la geometria i el volum, així com una
gran capacitat imaginativa que li permetia projectar mentalment la majoria de
les seves obres abans de passar-les a plans. De fet, poques vegades realitzava
plànols detallats de les seves obres; preferia recrear-los sobre maquetes
tridimensionals, modelant tots els detalls segons els anava ideant mentalment.
En altres ocasions, anava improvisant sobre la marxa, donant instruccions als
seus col·laboradors sobre el que havien de fer. Les seves obres mes importants
van ser:
Parc Güell
Palaci Güell
Casa Milà
Casa Vicens
Sagrada Familia
L'edifici La
Pedrera els seus elements artístics i
artesanals tenen mes relació amb la natura.
FORMES:
Les tores teneien
el cap en forma de soldat
Actualment en aquest
edifici es pot visitar: Els patis interiors,la terrassa, algunes habitacions,
el bany, la sala on menjaven i la cuina.
Elements amb
forma geomètrica
La diferència
fonamental de la façana de la pedera i les altres modernistes del passeig de
Gràcia es que s'aguanta a si mateixa.
Hem pujat pel
passeig fins arribar a la Diagonal i em creuat a la dreta. Hem observat la
impressionant edificació que teniem al davant que es coneguda com La Casa de
les Punxes vam entrar-hi i vam preguntar qui va ser el seu arquitecte i a que es refereix el seu
nom popular.
Arquitecte: Puig
i Cadafalch
Hem seguit per la
diagonal i quan hem arribat al carrer Pau Claris hem observat la banda mar de
la casa del baró de Quadres. Vam entrar i vam preguntar quina era la seva
funció.
Funció actualment: Mantenir
relacions polítiques amb molts indrets d'Àsia.
Hem continuat
fins al carrer Bruc, hem girat a la dreta fins al carrer València en aquest
carrer hi ha un edifici molt curiós que era
un conservatori superior municipal de la música de l'any 1916.
Hem seguit fins
al carrer l'Almirall aquest mot vol dir part del nom del rang, amb què es
coneixen els caps d'una flota o marina de guerra. Roger de Llúria aquest mot
s'accentua perque és aguda acabada en vocal. Una vegada em passat per aquest
carrer vam trencar cap a l'esquerra. El modernisme català va tenir una àmplia
difusió en totes les capes socials, i bona mostra d'aquesta que és
l'extraordinària quantitat d'obres populars marcades per l'estil modernista.
En arribar al
carrer d'Aragó, vam trovar l'església gòtica de la Concepció. Vam entrar-hi al
claustre, pel carrer de llúria i en els panells vam trovar la seva
historia: Està situada en la Pl.
Orquinaona, carrer jonqueres. Va ser traslladada al final del s. XVIII i al
principi del s. XIX, la van traslladar perque la ciutat es feia cada vegada més
gran.
Sense deixar
aquest carrer, vam anar a l'illa que hi ha entre les travessies de Consell de
Cent i Diputació i busqueu una entrada que us permetrà visitar l'interior d'una
illa de cases de l'Eixample.
La construcció
d'aquesta illa es deia Mansana de la discòrdia.
Tipus de cases a
l'entrada al passatge Permanyer: Aquestes cases son del tipus angles
Casa Ametller:
Casa Lleó Morera:
Casa Batlló:
Casa Mulleras i Casa
Bonet
Una vegada vam
finalitzar aixo vam sortir pel carrer Pau Claris que era una capella pero es va
dedicar a una funció ben important: Fou un polític i esclesiàstic català vam
trencar a la dreta i vam pujar al Consell de Cent, vam girar a l'esquerra fins
al Passeig de Gràcia.
L'ILLA DE LA
DISCÒRDIA
L'illa de la
discòrdia es diu així perque té tres edificacions de uns dels millors
arquitectes de la Barcelona modernista
La casa Lleó i Morera, de Lluís Domènech i
Montaner, es un projecte de l'any 1902
La casa Ametller
a sigut un progecte de Josep Puig i Cadalafach, en el any 1898- 1900.
En aquesta casa
es pot trobar amb una façana la representació
de Sant Jordi i un altres de un heroe ofagant a un drac.
Referència de la mitologia grega
Casa Batlló
construida pero Antoni Gaudí en el any 1904- 1906.
PLÀNOL DE LES
CASSES
Heroi grec matant
a la serp
SAGRADA FAMILIA
Vam anar cap a a
Sagrada familia. Es l'obra més important de Gaudí i amb ella pretenia construir
la gran catedral modernista de Barcelona. Segons el projecte de Gaudí, el
temple havia de tenir 18 torres que simbolitzaven els 12 apòstols, els quatre
evangelistes, la Verge Maria i Jesús (la mes alta).
Història del
temple
El Temple Expiatori de la Sagrada Família és una església que es va
comensar a construïr el 19 de març de 1882 a partir del projecte de
l'arquitecte diocesà Francisco de Paula del Villar. Un any després, el
responsable de la construcció va passar a ser Antoni Gaudí, que ell no va
deixar fins que va morir l'any 1926. A partir d'aquest any, diferents
arquitectes han seguit l'obra amb la idea que tenia Gaudí. L'edifici està
situat al centre de Barcelona i amb el pas dels anys, s'ha convertit en un dels
llocs de major interès turístic de la ciutat. Durant tot l'any moltes persones
estudien el seu contingut arquitectònic i religiós. El temple és expiatori, vol
dir que des de que es va començar a construir es fa a base dels donatius que
qualsevol persona pot donar. Gaudí va dir "El Temple Expiatori de la
Sagrada Família el fa el poble i s'hi emmiralla. És una obra que està a les
mans de Déu i en la voluntat del poble." Es preveu que la construcció
podria finalitzar-se cap a l'any 2030. L'actual arquitecte d'aquest temple és
Josep Maria Subirachs.
El temple de la Sagrada Família està format per tres façanes:
- Façana del Naixement
Representa el naixement de Jesús. Gaudí la va deixar acaba perquè els
que més endavant continuessin el projecte tinguéssin clares la importància i la
magnitud del projecte. Està orientada a l'est i està formada per quatre torres
amb tres portalades.
- Façana de la Glòria.
És la façana principal i està orientada cap al mar (sud-est). Està
formada per quatre torres que queden unides per un gran pòrtic.
- Façana de la Passió.
Representa la passió, la mort i la resurrecció de Jesús. Està orientada
cap a l'oest i està formada per quatre torres unides per una gran porxada.
L'actual escultor és un famos Japones anomenat Tsuru Soto.
Els càlculs de Gaudí era una manera de fils invertits i amb sacs, jugava
una mica amb la gravetat.
FOTO DEL GRUP EN L SAGRADA FAMILIA
FOTO DEL GRUP EN L SAGRADA FAMILIA
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada